قوانین اساسی ویدیو تبلیغاتی :
در ادامه به قوانین تولید آگهی می پردازیم ، قوانینی که اگر به خوبی از آن ها استفاده نکنیم از تاثیر گذاری ویدیو ما کاسته می شود.
قوانین را آنتی تز ( از بین برنده خلاقیت ) می نامند . آدم های خلاق همواره دوست دارند که سنت ها را بشکنند . آنها دوست دارند که با پیش فرض ها و روش های پذیرفته شده مبارزه کنند تابه این شکل ، خود را از همرنگ شدن با جمعیت برهانند . قصد این آدم ها ، متفاوت بودن و زیر پا گذاشتن قوانین است . اما در امر تبلیغات ، با دو دسته قوانین مواجه خواهید بود : قوانین خوب و قوانین بد . مثلاا قانون خوب می گوید که آگهی های سی ثانیه ای نباید از بیست و نه ثانیه تجاور کند . هر کارگردانی می تواند خود را با این قانون منطبق نماید . در گذر زمان و بروز رسانی تکنلوژی ها بعضی قوانین تغییر می کنند مثلا یک قانون بد در گذشته این بود که شما باید محصول را در پنج ثانیه ی نخست آگهی به نمایش بگذارید . امروزه اگر مکان پخش ویدیو ما در اینستاگرام است نباید ازاین قانون استفاده کرد زیرا بعد از کلیک مخاطب روی ویدیو صدای ویدیو پخش میشود و ممکن است مخاطب در 5 ثانیه اول این کار را انجام ندهد ، پس اگر در 5 ثانیه اول معرفی محصول صورت بگیرد یا کلمات مهم آگهی ما پخش شود امکان کم شدن تاثیر ویدیو وجود دارد ، به همین جهت همه ی کارگردانان این قانون را نمی پذیرند ، این موضوع امری اختیاری است ، زیرا به روشی وابسته است که آگهی برای پیشبرد خود در نظر می گیرد . شما مجبورید که تسلیم دسته از قوانین شوید . ولی بعضی از قوانین را می توانید نادیده بگیرید و از آن ها استفاده نکنید .
با گذر زمان محیط تغییر می کند ، مردم و گرایش های آنان تغییر می کند ،آگهی ها نیز چاره ای جز تغییر ندارند هر چند که گاه خود سبب تغییر می شوند . اکنون شواهد نشان می دهد که در آگهی ها ، آغازهای متشنج و پر کشمکش از آغازهای شاد و مثبت جذابترند . وقتی که این موضوع را به قرارداد تبدیل می شود ، تمام آگهی دهندگان به آغازهای متشنج و پر کشمکش روی می آورند در چنین شرایطی اگر کسی جرئت کند که در آغاز آگهی خود ، تصاویر شاد و مثبت را نمایش دهد ، متفاوت جلوه می کند و بینندگان را تحت تاثیر قرار می دهد . آن وقت است که او پیروز میدان می شود . البته باید به این موضوع اشاره کرد که اکنون این قانون وجود داد که باید ابتدای ویدیو از تصاویر متشنج و شلوغ استفاده کرد ، قطعا در آینده این قانون تغییر خواهد کرد ، همانطور که اکنون نسبت به قبل تغییرات اساسی داشته است ، البته این قانون برای تمام ویدیوها جوابگو نیست و بسیاری از ویدیوها برای تاثیر گذاری بیشتر باید در آغاز خود از تصاویر نه چندان متشنج و حتی بسیار آرام استفاده کرد .
در اینجا به برخی از قوانین اساسی تبلیغات اشاره می کنیم:
- با درک قوانی آن ها را بشکنید : یاد بگیرید که سره را از ناسره تشخیص دهید . به منابع و نظریه هایی که قوانین بر اساس آن ها وضع می شوند ، توجهی خاص داشته باشید. سعی کندی که از شرطی شدن بپرهیزید . اگر قانون می گوید که حرف زدن با دوربین تاثیرگذارتر از صدای خارج از قاب است ، پذیرفتن کورکورانه ی آن ، درست به اندازه غفلت از آن ، زیان آور است . اگر بپذیرید که حرف زدن با دوربین ، موفقیت آگهی شما را تضمین می کند ، ممکن است که دیگر به خود زحمت ندهید که در مورد گوینده و گفته های او ، دقت کافی به خرج دهید .اگر گمان کنید که گوینده ای انتخاب کرده اید که آگهی شما را جذاب جلوه می دهد ، آن وقت ممکن است که از پرداختن به تصاویر بکر غافل شوید .
- آدم های تا شورشی نشوند به افراد خلاق تبدیل نمی شوند . کار آدم های خلاق باید مصداق عملی ” شورش بی دلیل ” باشد . ایده ی متفاوت ، صرفا نمی تواند سنت ها را بشکند . شما باید به اجرا نیز بیندیشید . از قوانین خوب تبعیت کنید و قوانین بد را زیر پا بگذارید ؛ اما همیشه به سرچشمه قوانین ، نظری ویژه داشته باشید . ما نمی توانیم برای خلاق شدن شما ، الگو ارائه کنیم . همیشه آگهی هایی وجود دارد که دوست داشتنی و تماشایی اند و برعکس آگهی هایی نیز هستند که مردم حتی زحمت یک بار دیدن آن ها را هم به خود نمی دهند .
- از کلیشه ها دوری کنید : کلیشه ها باعث می شوند که آگهی ها مضحک و باورنکردنی جلوه کنند . کلیشه ها تازه ها را کهنه می کنند و ارزش های تولیدی آگهی را از بین می برند .
- از آغاز بیننده را درگیر کنید : هرگزگمان نکنید که بیننده به هر آنچه می گویید ، علاقه نشان میدهد شما باید ذهن اورا به خود مشغول سازید ، تمام بینندگان اول فکر می کنند و بعد می گویند : ” این محصول جالب به نظر می رسد و با زندگی من متناسب است “. شما باید کارتان را بر اساس ایجاد همدلی ، تعلیق و تناسب استوار کنید .
- محصول را در مرکز توجه قرار دهید : دلیل وجود آگهی تبلیغ محصول است . بنابراین ، داستان آگهی شما باید درباره ی محصول باشد . سبک آگهی هویت محصور را بازتاب می دهد . در دهه های گذشته شما باید برای نمایش محصول در سی ثانیه نخست آگهی ، آن را در مرکز توجه بیننده قرار می دادید که این قانون با توجه به گذر زمان تغییر کرده است ، اکنون اگر زیاد به محصول توجه کنید امکان از دست دادن مخاطب وجود دارد . ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی پخش می شود بیشتر باید با یک ایده ی خلاقانه به نمایش گذاشته شود و از توضیح زیاد محصول خودداری شود . در بسیاری از مواقع تبلیغاتی ساخته می شود که موضوعی را بیان می کند و فقط در انتهای کلیپ یک لوگو و آدرس سایت از محصول به نمایش گذاشته می شود .
- به بیننده خود احترام بگذارید : آگهی نباید برای بیننده کسالت آور باشد . بیننده نباید احساس کند که وقتش را تلف کرده است . اون انسان است . آگهی باید احساس و ذهن او را نشانه رود . آگهی باید مصداق ، هوشمندانه ، دوست داشتنی و مفرح باشد . اگر با دو فروشنده رو به رو شوید که محصولات کاملا مشابه را عرضه می کنند ، حتما کسی را انتخاب می کنید که رفتاری دوستانه تر دارد . آگهی باید کاملا با زندگی مشتری تناسب داشته باشد .
- سادگی اصل است : آگهی خود را به ساده ترین شکل ممکن ارائه دهید و آن را تنها بر یک موضوع استوار کنید.
- تصویر مهم ترین عنصر آگهی به شمار می آید : یادتان باشد که تلویزیون و یا شبکه های اجتماعی رسانه ای تصویری است . بنابراین ، خلق موفقیت های نمایشی باید مبتنی بر تصاویر باشد.